Friday 23 March 2012

Travel to Italy

Assalamualaikum hari ni Cik Za nak bawak korang ke Italy pulak...

Ada satu kisah mengatakan terciptanya spaghetti ini apabila terdapat seorang dari rakyat Itali belajar membuat spaghetti dari seorang yang bernama Marco Polo. Marco Polo merupakan seorang musafir yang berasal dari Venesia. Beliau pergi merantau ke negeri China pada tahun 1271 dan mula menetap di sana sehingga beberapa belasan tahun lamanya.

 Semasa beliau dalam perjalanan pulang ke negerinya, sempatlah juga beliau singgah ke beberapa buah negeri di serata sumatera untuk menurunkan segala ilmu yang ada padanya. Sehinggalah Mi Itali tersebut di panggil sebagai Spaghetti dikalangan rakyat Sumatera.

 Namun begitu sebahagian dari masyarakat Italian tidak bersetuju akan kisah tersebut sebaliknya mereka mempercayai bahawa terciptanya spaghetti ini setelah kembalinya Marco Polo pada ½ abad ke tanah airnya kembali.

*Ni version yang Cik Za dengar dan baca...cuba korang search yang lain pulak....hehhehe =) 


BOW TIE PASTA WITH SAUSAGE, TOMATO IN CREAM SAUCE
 
2 tbsp. olive oil
1 lb. sweet Italian sausage, casings remove and crumbled
1/2 tsp. dried red pepper flakes
1/2 c. diced onion
3 garlic cloves, minced
1 (28 oz.) Italian plum tomatoes, drained and coarsely chopped
1 1/2 whipping cream
1/2 tsp. salt
12 oz. bow tie pasta
3 tbsp. minced fresh parsley
Freshly grated Parmesan cheese

Heat oil in a large heavy skillet over medium heat. Add sausage and pepper flakes. Cook until sausage is no longer pink, stirring frequently. Add onion and garlic to skillet and cook until onion is tender and sausage is light brown. Add tomatoes, cream and salt. Simmer until mixture thickens slightly. Cook pasta in a large pot of boiling water until tender. Serve sauce over pasta, garnish with chopped parsley and Parmesan cheese.




No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary

Daisypath Anniversary tickers